Thursday, April 16, 2015

Culture Shock?? ehh..bukan

ASSALAMUALAIKUM
HI AND HELLO

Culture shock. Bahaya sebenarnya. Contoh,pergi study oversea bertudung, berstokin semua perfect. Balik mai Malaysia, rambut karat, skirt singkat, baju sendat. Itu namanya culture shock. Payah jugak kan kalau study jauh ni. Ada pegangan agama pun kekadang goyah jugak kalau iman tu ciput ja.

Aku dulu masa sekolah rendah, kawan ja dengan budak lelaki. Then bila masuk Maahad, suasana lain. Kelas asing. Jumpak budak putera pun seminggu sekali, tu pun masa perhimpunan ja. Masuk form four, aliran sains kelas aku campur. Masa tu okay lagi but then kena buat presentation depan kelas. Oh My God. Qasa macam nak sembam muka kat whiteboard ja. Malu oi. Tapi bila dah lama-lama tu aku semakin okay dan dapat membiasakan diri. Cumanya bila nak cakap dengan budak putera tu qasa mcama suara tu tak keluar. haha. Overnya aku ni.

Bila form five, aku pegang jawatan deputy president kelab fotografi. Presidentnya lelaki. Mau tak mau aku tak boleh lari dari kenyataan yang aku kena berhubung dengan namanya lelaki. Tapi kiqa okay aku ada kawan-kawan yang tolong. Tambah pulak aku jadi timbalan pengarah untuk lawatan kelas yang tak jadi tu. Tapi masa tu, bila cakap dengan budak putera suara aku dah okay. Keluar dengan lancarnya.

Apa yang aku nak cakap kat sini adalah, kelas campur tu yang mengurangkan fobia malu aku terhadap namanya lelaki. Bagi aku la kan, bukannya nak buat apa pun sampai malu tahap gila. Urusan kerja ja pun. Payahnya aku dulu. Apa-apa pun yakin kepada diri sendiri, anda akan berjaya.

P/s : aku bosan.

No comments:

Post a Comment